A németországi Gimritzben még mindig él a keletnémet eredetű Leicoma sertésfajta, és jelenleg ez az ország legnagyobb, egyetlen teljes munkaidős Leicoma-tenyészete. A holland Wouter Uwland 2017 óta foglalkozik ezekkel az állatokkal, évente körülbelül 250 kocát és 5000 malacot nevel.



Uwland célja, hogy a „Leicoma” nevet márkaként használva a sertéshúst jobban értékesíthesse. „Hollandiában a sertéstenyésztésben közvetlen marketinggel kezdtük, kiragadtuk a sertéshúst az anonimitásból, létrehoztunk egy márkát, és összekapcsoltuk a nevünkkel – ez nyilvánvalóan nagyszerű lehetőség volt itt” – mondta az MDR-nek. Jelenleg ő az egyetlen teljes munkaidős Leicoma sertéstenyésztő Németországban.

A fajta múltja és jellegzetességei

A Leicoma fajtát az 1970-es években fejlesztették ki a lipcsei, cottbusi és magdeburgi térség farmjain. Az elnevezés is ezekhez a helyekhez kötődik. A német újraegyesítés után a fajta népszerűsége visszaesett, mert magas zsírtartalmú húsuk nem illett a korábbi fogyasztói preferenciákhoz.

A Leicoma sertések izomközi zsírtartalma jelentősen magasabb, mint más fajtáké, és ez a zsír kulcsfontosságú ízhordozóként jelenik meg a húsban.

Sokan úgy vélik, hogy a Leicoma húsa „olyan ízű, mint régen”, és a vásárlók örömmel térnek vissza érte. Uwland szerint a sertéstenyésztésben az elmúlt évtizedekben túl nagy hangsúly került a sovány húsra: „Ha manapság szalonnakockákat veszel, és a víz elpárolog, és végül semmi sem marad utána, milyen ízt kapok?”

A fajta kis populációban még jelen van: például az északi-tengeri Amrum szigetén és a bajorországi Oberschleißheimben is vannak Leicoma-tenyészetek, elsősorban Uwland állományából kiindulva. Hobbitenyésztők is tartanak néhány egyedet, de más gazdasági szereplők alig foglalkoznak a fajtával.


leicoma

Fotó: Facebook

Piaci helyzet és értékesítés

A hagyományos piacokon a Leicoma-hús ára alacsonyabb lehet a magas zsírtartalom miatt, ami nehezíti a tenyésztők számára a megfelelő jövedelem elérését.

Uwland szerint a kereslet és kínálat dinamikájának hiánya miatt nem lehet előre tervezni: „Nem tervezhetjük meg az eladásainkat 14 hónapra előre, hogy ne maradjanak sertések. De egyre jobban működik, ha a kitenyésztett mennyiségeket a kívánt áron értékesítjük.”

A gazdaság farmboltjában májast, fejes sajtot és a Leicoma húsából készült kolbászt is kínálnak. Ezeket termékként néhány szupermarketben is árusítják, jelenleg üveges kiszerelésben. Az éttermek szintén a közvetlen vásárlói közé tartoznak.

Uwland és családja abban bízik, hogy a bevételek elegendőek lesznek a vállalkozásba fektetett hitelek visszafizetésére. Terveik között szerepel saját vágóhíd építése is, mivel jelenleg az állatokat a szászországi Belgernbe kell szállítani. A tenyésztés és hizlalás azonban továbbra is Gimritzben történik. A gazdaság a vaddisznónevelést is maga végzi.



Jövőbeli kilátások

Uwland szerint a Leicoma sertéstenyésztésből való megélhetés kihívást jelent a családja számára. Szerinte a tejre és húsra irányuló közvetlen értékesítés erősítheti a márkát és javíthatja az árképzést, de a hosszú távú tervezés még fejlesztésre szorul.

Forrás: topagrar.com

Indexkép: Facebook